Gjeldende fra 1. april 2025
1. AVTALENS PARTER OG GJENSTAND
1.1 Disse vilkår gjelder for levering av produkter og tjenester angitt i avtaleskjemaet (samlet kalt Tjenesten).
1.2 Avtalens parter er Kunde og Leverandør som nærmere angitt i avtaleskjemaet. Det er en forutsetning for Avtalen at Kunden er en sammenslutning (heretter Boligselskap) eller en boligutvikler (heretter Utbygger) av en fremtidig sammenslutning, og som inngår avtalen (Avtalen) som en kollektiv avtale på vegne av Boligselskapet og private husstander (heretter Bolig) i Boligselskapet. Utbygger, Boligselskapet og Bolig omtales i fellesskap som Kunden.
1.3 Dersom det er en forutsetning for Avtalen at Boligene mottar en eller flere avtalte produktpakker i Avtalens løpetid, skal det fremgå av Avtaleskjemaet hvilke Tjeneste(r) dette er. Boligselskapet plikter å gjøre Boligene kjent med hvilke fellestjenester som Avtalen gir tilgang til og de vilkår som gjelder for disse Tjenestene, herunder, men ikke begrenset til spesielle vilkår for fiberbredbånd og spesielle vilkår for tv- og mediatjenester. For at Bolig skal ha tilgang til Tjenesten(e) må en person i hver enkelt Bolig akseptere overnevnte vilkår.
1.4 Det er en forutsetning for levering av Tjenesten at Kunden er tilknyttet Leverandørens fiber- og bredbåndsnett.
1.5 Boligselskapet har ikke anledning å beholde, få levert eller tilrettelegge for levering av bredbånd til Boligene fra annen tilbyder parallelt i avtaleperioden. Dersom Boligselskapet er i oppsigelsestid kan Boligselskapet tilrettelegge for levering fra annen tilbyder for å sikre en sømløs bytteprosess.
2. INDIVIDUELLE TJENESTER
2.1 Den enkelte Bolig kan bestille individuelle tjenester ved å inngå egen avtale direkte med Leverandøren om slike tjenester.
3. KREDITTVURDERING, SIKKERHETSSTILLELSE
3.1 Leverandøren inngår avtale med Boligselskapet under forutsetning av at Boligselskapet til enhver tid er betalingsdyktig. Da Tjenesten innebærer et kredittelement, har Leverandøren saklig behov for å innhente kredittvurdering. Boligselskapet aksepterer at Leverandøren til enhver tid kan fastsette kredittgrenser samt innhente kredittvurdering av Boligselskapet.
3.2 Ved betalingsmislighold, overskridelse av en kredittgrense, og dersom kredittvurderingen etter Leverandørens mening sannsynliggjør fare for betalingsmislighold, kan Leverandøren avvise bestillingen, eventuelt si opp Avtalen eller kreve sikkerhetsstillelse, herunder forskuddsbetaling.
4. LEVERANDØRSKIFTE
4.1 Dersom Kunden ved inngåelse av Avtalen abonnerer på tjenester fra andre leverandører som skal avvikles ved tilknytning til Leverandøren, må Kunde selv si opp avtalen(e) med eksisterende leverandør(er).
5. TILKNYTNING OG ANSVARSGRENSER
5.1 Leverandørens anlegg frem til Kunde er «offentlig tilbyders kommunikasjonsnett» (heretter Leverandørens anlegg) og anlegget hos Boligselskapet er «privat elektronisk kommunikasjonsnett» (heretter Kundens anlegg). Boligselskapet eier Kundens anlegg. Leverandørens- og Kundens anlegg omtales i fellesskap som Anlegg.
Vilkårene for etablering og tilkobling av Anlegg dekkes av Tilknytningsavtalen.
5.2 Leverandørens anlegg
Aksessnett bestående av røranlegg, fiberkabler og skap for fremføring av fiber til tilknytningspunkt mot Kundens anlegg. Dersom Leverandøren har investert i fiber og/eller komponenter i forgreningspunkter nærmere boligene og disse deles av flere boliger, gjelder de siste forgreningspunktene som Tilknytningspunkt mellom Leverandøren og Kundens anlegg. Aksessnettet etableres av Leverandøren som har eiendomsrett og drifts- og vedlikeholdsansvar.
Kundeplassert utstyr (Kundeutstyr) til Bolig som stilles til Kundens disposisjon etter denne Avtalen, er Leverandørens eiendom med mindre annet er avtalt. Hjemmesentraler med eventuell eksterne WiFi-punkt og tv- og strømmeboks o.l. leveres av Leverandøren som har eiendomsrett og drifts- og vedlikeholdsansvar
Boligeier er ansvarlig for og bekoster tilrettelegging av strømtilførsel til Kundeutstyret.
5.3 Kundens anlegg
Tilknytningspunkt består av ett eller flere skap på Kundens eiendom for terminering av fiber, som er grensesnittet mellom Leverandørens anlegg og Kundens anlegg som forgrener fiberkabler til alle Boligene i Boligselskapet.
Kundens anlegg stilles til disposisjon for Leverandøren. Med dette menes at Leverandøren kan endre, fjerne og/ eller disponere eksisterende infrastruktur i Kundens Anlegg. Leverandørens utbedring i form av utskifting eller reparasjon av kabler på Kundens anlegg i forbindelse med feil og/eller elde er Boligselskapets ansvar. Om ikke annet er avtalt så kan kostnader ved dette måtte dekkes av Boligselskapet.
Leverandøren har vederlagsfri bruks- og disposisjonsrett på Kundens anlegg, samt drifts- og vedlikeholdsansvar så lenge Leverandøren har avtale om å levere Tjenester. I avtaleperioden disponerer Leverandøren all kapasitet i Kundens anlegg.
5.4 Boligselskapet plikter å sørge for tilgang til, og utgifter til, elektrisitet i den grad dette er nødvendig for drift av Kundens anlegg.
6. GENERELT OM ANSVAR OG BRUK AV KUNDEUTSTYR OG ANLEGG
6.1 Ved nyetablering leveres produkter og Kundeutstyr klar til bruk. Ønsker Kunden utstyr utover det som er avtalt i Avtaleskjema, sender Leverandøren eller angir hentested for Kundeutstyret til Kunden, som selv installerer. Med mindre annet er avtalt i Avtaleskjema skal Boligselskapet eller Bolig selv sørge for nødvendig strømforsyning og forestå all innvendig kabling fra hjemmesentral til brukerutstyr i samsvar med Leverandørens anvisninger.
6.2 Kunden har ikke rett til å gjøre inngrep eller endringer i Anlegg.
6.3 Kunden plikter å tegne nødvendige forsikringer som dekker skade/tap av Anlegg og Kundeutstyr. Kunden plikter å erstatte Kundeutstyr som blir skadet, mistet eller stjålet.
6.4 Leverandøren har rett til å skifte ut hele eller deler av Kundeutstyret. Varsel om dette gis på egnet måte.
7. STENGING OG BRUKERRESTRIKSJONER
7.1 Leverandøren kan helt eller delvis stenge Kundens tilgang til Tjenesten umiddelbart og uten forutgående varsel dersom offentlige myndigheter krever dette eller dette er nødvendig av teknisk, driftsmessig eller vedlikeholdsmessig grunn. Tilsvarende gjelder i nødssituasjoner, herunder ved alvorlige trusler mot helse, sikkerhet eller miljø, naturkatastrofer, krig eller krigslignende tilstander, omfattende streik eller lockout, eller ved alvorlig fare for sabotasjer mot nett og tjenester. Tiltak som nevnt ovenfor skal om mulig varsles Kunden i rimelig tid på forhånd. Leverandøren er uten ansvar for kostnader eller tap som Kunden måtte bli påført som følge av forannevnte tiltak.
7.2 Leverandøren har videre rett til helt eller delvis å stenge Kundens tilgang til Tjenesten dersom Boligselskapet ikke har betalt sitt utestående innen en måned etter han har mottatt skriftlig varsel om stenging, opptrer i strid med gjeldende offentligrettslige regler for Tjenesten, misbruker Kundeutstyr eller Anlegg eller har tilknyttet ikke godkjente tekniske innretninger til Kundeutstyr eller Anlegg. Før gjenåpning må alle utestående forpliktelser være betalt. Ved gjenåpning påløper et gebyr som følger av Leverandørens til enhver tid gjeldende prisliste. Leverandøren er uten ansvar for kostnader eller tap som Kunden måtte bli påført som følge av nevnte tiltak. Dersom stengingen skyldes forhold på Kundens side, vil kundens betalingsplikt for tjenesten som utgangspunkt fortsette å løpe etter stenging. Dette gjelder ikke dersom stengingen skyldes betalingsmislighold.
7.3 Leverandøren kan helt eller delvis stenge den enkelte Bolig tilgang til Tjenesten dersom tilfredsstillende bekreftelse på kundeforhold ikke er fremlagt for Leverandøren innen 14 dager etter at Kunden har mottatt skriftlig forespørsel om slik bekreftelse. Før gjenåpning må eierskap være bekreftet. Leverandøren er uten ansvar for kostnader eller tap som Kunden måtte bli påført som følge av nevnte tiltak.
7.4 I den utstrekning det er nødvendig av teknisk, drifts- eller vedlikeholdsmessig grunn, har Leverandøren etter forutgående varsel rett til tilgang til Kundens eiendom og Bolig hvor Kundeutstyret er installert.
7.5 Opplysninger om forventede tilgjengelighetsproblemer og tilsiktede avbrudd i Tjenesten varsles på egnet måte.
8. AVTALENS VARIGHET, AVBESTILLING, AVBRUDD OG OPPSIGELSE
8.1 Avtalen gjelder fra undertegning. Avtalt varighet er beskrevet i avtaleskjemaet og gjelder fra Kunden gis tilgang til Tjenestene og første faktura forfaller (Avtaleperioden). Dersom Avtalen skal fordeles på ulike byggetrinn, gjelder Avtaleperioden for hvert enkelt byggetrinn og Boligselskap. Avtalen kan ikke sies opp i Avtaleperioden med mindre annet er skriftlig avtalt. Dersom Avtalen ikke skriftlig sies opp av en av partene senest 3 måneder før utløpet av Avtaleperioden eller fornyet avtaleperiode, forlenges Avtalen med nye 12 måneder.
8.2 Boligselskapet kan ikke avbestille Tjenestene som fremkommer av avtaleskjemaet uten at dette anses som et opphør av Avtalen.
8.3 Ved opphør under Avtaleperioden plikter Boligselskapet å betale avbruddgebyr som tilsvarer Leverandørens historiske gjennomsnittlige månedlige inntekt fra Kunden, multiplisert med antall gjenstående måneder av Avtaleperioden.
8.4 Ved opphør av Avtalen plikter Kunden etter nærmere avtale med Leverandøren å returnere Kundeutstyret i den stand de mottok det. Unntaket er hjemmesentraler som kan stå igjen, slik at Bolig kan bestille individuelle tjenester etter avtalens opphør.
8.5 Dersom ikke annet er avtalt vil alle signaler og tjenester felles for Boligselskapet bli avsluttet ved opphør av Avtalen. Boligselskapet plikter å informere Beboerne om dette så tidlig som mulig. Beboerne kan tegne individuelle avtaler om tjenesteleveranse.
8.6 Ved opphør av Tjenesteavtalen overdras bruksretten av Kundens anlegg til Kunden. Etter overdragelsen av bruksretten overtar Boligselskapet drifts- og vedlikeholdsansvaret for Kundens anlegg. Etter overdragelsen står Boligselskapet fritt til å la andre tjenestetilbydere benytte Kundens anlegg. Den som til enhver tid er eier av anleggene plikter til enhver tid å drifte og vedlikeholde anlegget i henhold til de til enhver tid gjeldende lover og forskrifter.
9. ENDRING AV VILKÅRENE OG AV TJENESTEN
9.1 Leverandøren har rett til å foreta endringer i vilkårene for Avtalen, i Tjenesten og i Tjenestens tekniske spesifikasjoner med umiddelbar virkning, dersom dette er påkrevet på grunn av endringer i lovgivning eller andre forhold utenfor Leverandøren kontroll. Slike endringer gir ikke Kunden rett til å heve noen del av Avtalen.
For øvrig har Leverandøren rett til å foreta endringer i vilkårene for Avtalen, i Tjenesten og i Tjenestens tekniske spesifikasjoner, etter minst en (1) måneds varsel. Såfremt endringen er til vesentlig ugunst for Kunden, kan Kunden heve den aktuelle Tjenesten som er påvirket av endringen med virkning fra endringen trer i kraft. Fristen for å heve Avtalen er tre måneder etter informasjon om hevingsretten ble gitt.
10. PRIS OG ENDRING AV PRIS
10.1 Prisene er basert på felles tilknytting og felles faktura til Boligselskapet. Boligselskapet skal betale de engangskostnader og månedsbeløp som er angitt i Avtalen.
10.2 Leverandøren har rett til å endre Tjenestenes priser, f.eks. som følge av ny teknologi, oppgraderinger, økte kostnader, eller endringer i leverandør- eller distribusjonsavtaler. Dersom endringen er til Kundens ugunst, skal Leverandøren om mulig varsle slike endringer med minst en (1) måneds varsel før endringen trer i kraft. Dersom én måneds forhåndsvarsel ikke er praktisk gjennomførbart, skal Leverandøren varsle så tidlig som mulig. Såfremt endringen er til vesentlig ugunst for Kunden, kan Kunden heve den aktuelle Tjenesten som er påvirket av endringen med virkning fra endringen trer i kraft. Ved endringer som skyldes lovpålagte forpliktelser, kan endringen gjennomføres uten at Kunden har rett til å heve Avtalen.
10.3 Leverandøren kan uten varsel og hevingsrett justere priser én gang per år ved hvert årsskifte i henhold til endring i henhold til endringer i Statistisk Sentralbyrås (SSB) totalkonsumprisindeks (KPI) for de siste 12 måneder. Med mindre annet er avtalt, kan justering tidligst skje ved første årsskifte etter at Avtalen er inngått.
11. FAKTURERING OG BETALING
11.1 Faktura forfaller til betaling i henhold til de til enhver tid gjeldende faktureringsrutiner og betalingsvilkår hos Leverandøren. Dersom Boligselskapet benytter papirfaktura, kan et fakturagebyr tilkomme.
11.2 Dersom faktura ikke er betalt ved forfall, påløper forsinkelsesrente i henhold til lov om rente ved forsinket betaling, samt purregebyr og omkostninger etter inkassolovgivningen.
11.3 Dersom Boligselskapet mener at det er feil ved utsendt faktura, må det fremsettes klage til Leverandørens kundeservice innen rimelig tid og senest innen betalingsfristens utløp.
12. MANGLER OG REKLAMASJON
12.1 Boligselskapet må melde feil til Leverandørens kundeservice innen rimelig tid etter at feilen ble oppdaget.
13. FEILRETTING
13.1 Feil som ikke er alvorlige vil som hovedregel bli tatt hånd om innen rimelig tid i normalarbeidstiden på virkedager. Leverandøren er bare ansvarlig for feil på Kundeutstyret, Anlegget og den del av Tjenesten som er levert av Leverandøren.
13.2 Kunden skal undersøke om feilen er innenfor eget eller Leverandørens drifts- og vedlikeholdsansvar. Dersom feil eller skade på Anlegget er voldt av Boligselskapet selv eller av tredjepart, kan Leverandøren kreve dekket påløpte kostnader tilknyttet til uttrykking, feilsøking og utført arbeid.
13.3 Ved vesentlige feil, for eksempel ved utfall av signalleveransen til hele eller deler av Boligselskapet, skal Leverandøren iverksette feilsøking og foreta nødvendige utbedringer på sitt Anlegg.
14. HEVING
14.1 Dersom en av partene vesentlig misligholder sine plikter etter Avtalen, og dette ikke skyldes forhold som den annen part svarer for, kan den annen part heve Avtalen med umiddelbar virkning.
14.2 Som vesentlig mislighold fra Boligselskapets side regnes blant annet at Boligselskapet ikke betaler utestående faktura innen en måned etter utsendelse av betalingspåminnelse fra Leverandøren, at Boligselskapet gjør endringer på Kundeutstyret eller Anlegg, at Boligselskapet krenker opphavsrett eller andre immaterielle rettigheter, eller at Boligselskapet misbruker Kundeutstyr, Anlegg eller Tjenesten.
14.3 Dersom Leverandøren hever Avtalen på grunn av Boligselskapets betalingsmislighold, plikter Boligselskapet straks å innfri samtlige forpliktelser overfor Leverandøren. Videre plikter Boligselskapet å betale det tap Leverandøren blir påført som følge av misligholdet, herunder utgifter til eventuell henting av Anlegg og Kundeutstyr.
15. ERSTATNING
15.1 Leverandøren er ikke erstatningspliktig for Kundens tap med mindre Leverandøren har opptrådt grovt uaktsomt. Leverandørens erstatningsansvar er begrenset til Kundens direkte tap, som omfatter dokumenterte merutgifter som Kunden har hatt på grunn av det erstatningsbetingende forhold. Ansvaret er begrenset oppad til den årlige sum Kunden betaler for levering av Tjenesten på skadetidspunktet for hvert skadetilfelle eller kjede av skadetilfeller med samme årsak.
15.2 Leverandøren er ikke ansvarlig for Kundens indirekte tap. Indirekte tap omfatter, men er ikke begrenset til, tap som følge av at Kunden mister eller får skade på data, tap ved at data blir feilsendt av Leverandøren, tap ved at Kunden blir avskåret fra å bruke Tjenesten, tapt fortjeneste, avsavnstap og følgetap.
15.3 Kunden er erstatningsansvarlig for det tap Leverandøren blir påført som følge av Kundens mislighold.
16. TAPSBEGRENSNINGSPLIKT OG MEDVIRKNINGSANSVAR
16.1 Kunden skal ved rimelige tiltak begrense tap. Dersom Kunden har medvirket til skade eller tap, eller unnlatt å begrense skaden eller tapet, skal Leverandørens ansvar settes ned eller falle bort. Det samme gjelder dersom Kunden ikke i rimelig utstrekning har latt være å fjerne eller minske risikoen for skade eller tap.
17. OVERDRAGELSE
17.1 Leverandøren har rett til å overdra sine rettigheter og plikter etter Avtalen.
17.2 Dersom Kunden er en Utbygger har Utbygger rett og plikt til å overdra sine rettigheter og plikter etter Avtalen til Boligselskapet uten ugrunnet opphold etter at dette er stiftet. Dersom slik overdragelse ikke skjer i henhold til Avtalen, er Utbygger ansvarlig for å oppfylle Avtalens forpliktelser inntil Avtalen er overdratt til Boligselskapet.
17.3 Dersom Kunden er et Boligselskap har boligselskapet ikke rett til å overdra sine rettigheter og plikter etter Avtalen uten skriftlig samtykke fra Leverandøren.
18. TAUSHETSPLIKT, PERSONOPPLYSNINGER
18.1 Leverandøren lagrer følgende informasjon om sine kunder; informasjon som er avgitt i forbindelse med tegning av Avtalen, samt senere informasjon om bruk av tjenester og produkter som Kunden bestiller, herunder lagring pålagt ved lov. Opplysningene benyttes som grunnlag for oppfyllelsen av Avtalen, herunder fakturering, regnskapsførsel og varsling ved feil eller endring i Tjenestene. Videre benyttes opplysningene til markedsføring, analyse av kundeadferd, utsendelse av nyhetsbrev og annen informasjon.
18.2 Leverandøren registrerer og lagrer personopplysninger også i forbindelse med henvendelser til vår kundeservice. Opplysningene oppbevares for å benyttes som referanse for det tilfelle Kunden på et senere tidspunkt igjen anmoder om kundeservice og benyttes for å yte en best mulig tjeneste. Leverandøren forbeholder seg retten til å gjøre opplysninger om Kunden tilgjengelig i anonymisert form. Leverandøren har videre rett til å utlevere opplysninger om Kunden dersom dette er pålagt ved lov, eller dersom dette er nødvendig for å oppfylle Avtalen eller i tilfeller hvor slik utlevering er nødvendig for å håndheve eller anvende Avtalen eller for å beskytte rettigheter, eiendom og sikkerhet for Leverandøren eller Altibox.
18.3 Boligselskapet og Utbygger er informert om at Leverandøren kan utlevere kundeinformasjon til underleverandører. Slik utlevering kan kun skje i henhold til skriftlig avtale hvor mottakeren av informasjonen forplikter seg til å ivareta formålet med denne Avtalen. Leverandøren vil kun utlevere kundeopplysninger til mottaker i land utenfor EØS dersom lov gir adgang eller dersom Kunden gir sitt frivillige, uttrykkelige og informerte samtykke til utleveringen.
18.4 Leverandøren vil oppbevare opplysninger om Boligselskapet også etter utløpet av Avtalen med tanke på senere fornyelse av abonnementsforholdet, og for utsendelse av informasjon om Leverandørens produkter og tjenester.
18.5 Leverandøren plikter å bevare taushet overfor uvedkommende om alle opplysninger Leverandøren har fått om Kunden og Kundens bruk av tjenesten, med mindre det foreligger samtykke fra Kunden, hjemmel i lov eller forskrift gitt med hjemmel i lov, eller som ledd i betalingsinnkreving mv. hvor det er saklig grunn.
19. MELDINGER
19.1 Boligselskapet skal ved inngåelse av Avtalen gi Leverandøren en fullstendig oversikt over primærkontaktinformasjon for Boligens navn, adresse, H-nummer (leilighetsnummer), mobiltelefonnummer og e-post, samt eventuelt annen informasjon nødvendig for å aktivere Tjenesten.
19.2 Enhver endring av antall Boliger i Boligselskapet, flytting internt i Boligselskapet eller endring av Boligeier skal umiddelbart meddeles til Leverandøren av Boligselskapet.
19.3 Kunden plikter å gi Leverandøren sin vanlige e-postadresse og mobiltelefonnummer, og aksepterer at Leverandøren benytter denne til å varsle Kunden om forhold som gjelder Tjenesten og/eller Kundeutstyret. Hvis Kunden ikke har informert Leverandøren om hvilken e-postadresse og mobiltelefonnummer varsler skal sendes til, vil Leverandøren sende varslene til den e-postadressen Kunden har gjennom Avtalen med Leverandøren. Leverandøren kan velge å varsle Kunden i faktura, SMS, e-post eller annen egnet måte.
20. TVISTER
20.1 Avtalen skal tolkes etter norsk rett. Tvister vedrørende Avtalen skal søkes løst ved forhandlinger. Dersom partene ikke kommer til enighet, kan saken bringes inn for de alminnelige domstoler.