Brukerveiledning for e-posttjenesten

Her kan du bli bedre kjent med vår e-posttjeneste. Velg punktet under som du vil ha hjelp med, så guider vi deg gjennom prosessen. 

 

Hvordan lager jeg min egen signatur?

Vil du lage eller endre på signaturen din, må du inn i IMAP-kontoer, velge kontoen du vil lage signatur til ved å klikke på blyanten til høyre på denne, og så trykke på pilen til høyre for hjertet på identiteten du vil lage signatur til. Det skal da se ut cirka som dette, og her kan du konstruere signaturen din som du vil ha den: signatur.png

Automatisk videresending av epost

Hvis du ønsker å videresende alle e-postene du mottar til en annen adresse, kan du sette opp videresending. Merk av for 'Videresend innkommende meldinger' og skriv inn adressen du vil videresende epostene til.

OBS! Husk å merke av for 'Behold en kopi' hvis du ønsker dette. Uten dette vil e-postene som videresendes ikke beholdes i den originale e-postkassen, kun der den blir videresendt. Deretter klikker du 'Lagre'.videresending.jpg

Filtrering av epost 

Du kan opprette filtre for å utføre en handling ved mottak av en bestemt epost. Du kan opprette regler for følgende handlinger:
• Plassere eposten i en bestemt mappe
• Videresende epost
• Markere melding om ulest/lest/søppelpost
• Avvise meldingen med returmelding
• Automatisk slette en melding
Disse filtrene brukes dersom eposten har uønsket innhold du selv har definert. Eksempler på dette er:
- Emnefeltet og/eller innholdet i eposten inneholder bestemte ord eller uttrykk
- Avsenderen har en uønsket adresse du selv definerer
- Størrelsen på eposten er for stor eller liten
Klikk på “Lag filter” og opprett en regel. Viktig: Du MÅ skrive inn et navn for filteret øverst der det står «Filternavn». Når du har mer enn ett filter, gjelder reglene i den rekkefølgen som vises. Du kan endre på rekkefølgen ved å klikke på de to linjene til venstre for regelen, og dra de i ønsket rekkefølge. Klikk på den røde disketten for å lagre endringene.filter.jpg

Hvordan forstå mappestrukturen

I samme panelet som Innboks, finner du alle dine vanlige mapper som Sendt, Utkast, Spam og Søppelspann, i tillegg til mappene du har laget selv. På denne siden kan du i tillegg dele mappen med en kollega, opprette nye mapper, komprimere og eksportere mapper.
Dersom du ønsker å dele mappe med en annen person, klikker du på de tre prikkene ved siden av mappen du ønsker å dele. Deretter velger du Dele. Ønsker du å delegere hele mappen til en annen person, klikker du Delegering. Søk på navnet til personen du vil delegere mappen til, og velg riktig adresse fra nedtrekksmenyen. Du kan når som helst fjerne delingen og delegeringen ved å klikke på søppelspannet ved siden av epostadressen til personen du har delt mappe med.mappestruktur.jpg

Opprette fraværsmelding

Hvis du er borte i en periode kan du opprette fraværsmelding til avsender av eposter du mottar i en bestemt periode. Avsenderen vil ikke motta fraværsmeldingen hver gang han skriver til deg, bare første gang (og som standard etter at det har gått 7 dager siden siste automatiske svar). Slik oppretter du fraværsmelding:
1) Huk av for Aktiver fraværsmeldinger
2) Skriv inn fraværsmeldingen
3) Legg til adresser meldingen skal sendes til. Du kan legge til alle adresser ved å klikke “Legg til standard adresser”
4) Velg periode for fraværsmeldingen
Avslutt med Lagre.fraversmelding.png

Endre innstillinger i e-postløsningen


Ved å klikke på tannhjulet på hovedsiden, får du opp bilder under. Her kan du endre generelle innstillinger, kalenderinnstillinger, adressebokinnstillinger og epostinnstillinger.

innstillinger.jpg

Generelle innstillinger
Under 'Generelle innstillinger' kan du endre språk, dato og tidssone. Her kan du også huke av for at du ønsker å aktivere to-faktor autentisering. Dette gir deg mulighet for sikrere innlogging med to-trinns bekreftelse, hvor du logger inn med noe du vet (ditt passord) i tillegg til noe du har (engangskode fra en app på telefonen).

Innstillinger Epost
Klikk på 'E-post' under 'Innstillinger', og du får dette bildet. I denne fanen kan du gjøre generelle innstillinger for epost, lage merkelapper, legge til andre epostadresser, opprette filter, legge inn fravær og opprette videresendinger av epost.epost.jpg

Legge til flere e-postkontoer

IMAP-kontoer
Å legge inn IMAP-kontoer vil si å legge til andre e-postadresser som du vil skal komme inn/videresendes til din Altibox e-post. Klikk på “Ny e-postkonto”, og fyll inn følgende informasjon:
Kontonavn: Hva du ønsker at kontoen skal kalles.
Servernavn: Velg domenet du skal hente fra, f. eks Outlook, Gmail, Hotmail(…)
Kryptering: Velg SSL
Brukernavn: Epostadressen du kontoen du skal hente inn.
Passord: Passord til epostkontoen du skal hente inn.
Navn: Ditt fulle navn

Klikk 'OK', deretter 'Lagre' øverst i høyre hjørne.

kontoer.jpg

Var denne artikkelen nyttig?
0 av 3 syntes dette var nyttig