Her kan du bli bedre kjent med vår e-posttjeneste. Velg punktet under som du vil ha hjelp med, så guider vi deg gjennom prosessen.
E-postkontoene dine fra Altibox kan du administrere på Mine sider. Der kan du opprette og slette e-postkontoer, bytte navn og bytte passord.
Vil du lage eller endre på signaturen din, må du inn i IMAP-kontoer, velge kontoen du vil lage signatur til ved å klikke på blyanten til høyre på denne, og så trykke på pilen til høyre for hjertet på identiteten du vil lage signatur til. Det skal da se ut cirka som dette, og her kan du konstruere signaturen din som du vil ha den:
Steg 1: Hold musepekeren hvor den røde sirkelen er, huk av for å markere e-post.
Steg 2: Trykk på ikonet som er markert med en rød sirkel for å velge alle e-postene i innboksen din.
Du kan deretter for eksempel markere som lest eller legge i papirkurven. Det er også mulig å 'avhuke' enkelt-eposter før du gjør dette.
Hvis du ønsker å videresende alle e-postene du mottar til en annen adresse, kan du sette opp videresending. Merk av for 'Videresend innkommende meldinger' og skriv inn adressen du vil videresende epostene til.
OBS! Husk å merke av for 'Behold en kopi' hvis du ønsker dette. Uten dette vil e-postene som videresendes ikke beholdes i den originale e-postkassen, kun der den blir videresendt. Deretter klikker du 'Lagre'.
Vedlegg settes inn ved å klikke på bindersen nede i høyre hjørnet når du skriver e-posten. Velg deretter filen(e) du vil sette inn fra din egen pc. OBS! Maks størrelse på vedlegget er 18 megabyte.
Du kan opprette filtre for å utføre en handling ved mottak av en bestemt epost. Du kan opprette regler for følgende handlinger:
• Plassere eposten i en bestemt mappe
• Videresende epost
• Markere melding om ulest/lest/søppelpost
• Avvise meldingen med returmelding
• Automatisk slette en melding
Disse filtrene brukes dersom eposten har uønsket innhold du selv har definert. Eksempler på dette er:
- Emnefeltet og/eller innholdet i eposten inneholder bestemte ord eller uttrykk
- Avsenderen har en uønsket adresse du selv definerer
- Størrelsen på eposten er for stor eller liten
Klikk på “Lag filter” og opprett en regel. Viktig: Du MÅ skrive inn et navn for filteret øverst der det står «Filternavn». Når du har mer enn ett filter, gjelder reglene i den rekkefølgen som vises. Du kan endre på rekkefølgen ved å klikke på de to linjene til venstre for regelen, og dra de i ønsket rekkefølge. Klikk på den røde disketten for å lagre endringene.
I samme panelet som Innboks, finner du alle dine vanlige mapper som Sendt, Utkast, Spam og Søppelspann, i tillegg til mappene du har laget selv. På denne siden kan du i tillegg dele mappen med en kollega, opprette nye mapper, komprimere og eksportere mapper.
Dersom du ønsker å dele mappe med en annen person, klikker du på de tre prikkene ved siden av mappen du ønsker å dele. Deretter velger du Dele. Ønsker du å delegere hele mappen til en annen person, klikker du Delegering. Søk på navnet til personen du vil delegere mappen til, og velg riktig adresse fra nedtrekksmenyen. Du kan når som helst fjerne delingen og delegeringen ved å klikke på søppelspannet ved siden av epostadressen til personen du har delt mappe med.
Hvis du er borte i en periode kan du opprette fraværsmelding til avsender av eposter du mottar i en bestemt periode. Avsenderen vil ikke motta fraværsmeldingen hver gang han skriver til deg, bare første gang (og som standard etter at det har gått 7 dager siden siste automatiske svar). Slik oppretter du fraværsmelding:
1) Huk av for Aktiver fraværsmeldinger
2) Skriv inn fraværsmeldingen
3) Legg til adresser meldingen skal sendes til. Du kan legge til alle adresser ved å klikke “Legg til standard adresser”
4) Velg periode for fraværsmeldingen
Avslutt med Lagre.
Ved å klikke på tannhjulet på hovedsiden, får du opp bilder under. Her kan du endre generelle innstillinger, kalenderinnstillinger, adressebokinnstillinger og epostinnstillinger.
Generelle innstillinger
Under 'Generelle innstillinger' kan du endre språk, dato og tidssone. Her kan du også huke av for at du ønsker å aktivere to-faktor autentisering. Dette gir deg mulighet for sikrere innlogging med to-trinns bekreftelse, hvor du logger inn med noe du vet (ditt passord) i tillegg til noe du har (engangskode fra en app på telefonen).
Innstillinger Epost
Klikk på 'E-post' under 'Innstillinger', og du får dette bildet. I denne fanen kan du gjøre generelle innstillinger for epost, lage merkelapper, legge til andre epostadresser, opprette filter, legge inn fravær og opprette videresendinger av epost.
IMAP-kontoer
Å legge inn IMAP-kontoer vil si å legge til andre e-postadresser som du vil skal komme inn/videresendes til din Altibox e-post. Klikk på “Ny e-postkonto”, og fyll inn følgende informasjon:
Kontonavn: Hva du ønsker at kontoen skal kalles.
Servernavn: Velg domenet du skal hente fra, f. eks Outlook, Gmail, Hotmail(…)
Kryptering: Velg SSL
Brukernavn: Epostadressen du kontoen du skal hente inn.
Passord: Passord til epostkontoen du skal hente inn.
Navn: Ditt fulle navn
Klikk 'OK', deretter 'Lagre' øverst i høyre hjørne.
Steg 1: Trykk på tannhjulet på fremsiden når du har logget inn på webmail - markert med hvit sirkel under.
Steg 2: Huk av for «Aktiver to-faktor autentisering ved hjelp av en TOTP-applikasjon». Her kan en eksempelvis bruke Google eller Microsoft sin «Authenticator».
Les mer om dette i brukerveiledning for 2FA her.
Steg 3: Når du huker av på alternativet, vil en QR-kode poppe opp. Denne QR-koden skal scannes ved hjelp av den TOTP-applikasjonen du velger å bruke.
Merk også advarselen uthevet i svart på bildet - hvis du ikke er klar til å sette opp 2FA nå, må du avhuke knappen i punktet over før du logger ut.
Dette skyldes at e-postplattformen vår ikke støtter følgende filtyper i henhold til bransjestandard:
.jar
.ade
.adp
.app
.asp
.bas
.bat
.chm
.cmd
.com
.cpl
.csh
.exe
.fxp
.hlp
.hta
.inf
.ins
.isp
.its
.js
.jse
.ksh
.lnk
.mad
.maf
.mag
.mam
.maq
.mar
.mas
.mat
.mau
.mav
.maw
.mda
.mdb
.mde
.mdt
.mdw
.mdz
.msc
.msi
.msp
.mst
.ops
.pcd
.pif
.prf
.prg
.pst
.reg
.scf
.scr
.sct
.shb
.shs
.tmp
.vb
.vbe
.vbs
.vsmacros
.vss
.vst
.vsw
.ws
.wsc
.wsf
.wsh
.lib
.sys
.vxd
.ace
I tillegg vil filer med navn som stemmer overens med det nedenfor bli blokkert, uavhengig om filtypen ikke er på listen over:
“self-extract”
“executable”
“ELF”
“Registry”
“application\/x-iso9660-image”
Altibox anbefaler at den nye e-posttjenesten blir benyttet med det som kalles IMAP, og ikke alternativet POP3. Dersom du har satt opp e-postprogram (Outlook eller lignende) med POP3 trenger ikke hele oppsettet slettes, men du bør endre fra pop.altibox.no til imap.altibox.no der det er mulig.
Og hvor er det, lurer du kanskje? Se oppsettet for ulike e-postprogrammer her.
Å endre fra POP3 til IMAP vil i mange tilfeller fikse problemet med synkronisering - at du ikke får inn alle e-poster eller at e-poster du sletter dukker opp igjen.
Dette skyldes sannsynligvis at du på et tidspunkt har huket av for «Legg igjen en kopi av den hentede e-posten på serveren» når du satte opp e-postprogrammet ditt, som f.eks. Outlook. Når du da slettet e-post, ble den derfor bare slettet i Outlook, og ikke på serveren.
Når vår e-posttjeneste nylig ble overført til ny driftsleverandør, ble alle dine e-postmeldinger som lå på serveren hos oss levert til Outlook – inkludert de som var slettet hos Outlook, men ikke på serveren.
Det er dessverre ingenting Altibox kan gjøre med dette, siden vi ikke har oversikt over hvilke e-poster du tidligere har slettet i Outlook eller lignende program. Eneste løsning er da å markere og «merk som lest» eller «slette» disse e-postene igjen.
Bilde: Eksempel på innstilling hvor en ikke har huket av for at e-post skal slettes på server.
Ja, etter 30 dager slettes automatisk e-poster som ligger i papirkurv eller i søppelpost. Dette er for å bidra til å redusere unødvendig opptak av lagringsplass på serveren. E-poster du ønsker å bevare bør heller oppbevares i innboksen eller i egne mapper.
Denne mappen er automatisk innført for alle brukere av e-posttjenesten. Den samler alle e-poster du får som er merket som "nyhetsbrev" fra avsenderen. Dette gjør at du får færre e-poster i innboksen din som kan oppleves som spam.