Her er en brukerveiledning til de mest brukte funksjonene i karantenerapporten.
Karantenerapport er en del av Cleanmail, som er et mailfiltreringssystem som gjør at du selv kan håndtere e-post som er svartelistet eller hvitelistet.
En e-post blir automatisk satt i karantene av systemet dersom det er mistanke om at eposten inneholder spam. Rapporten inneholder en link som kobler deg direkte til Cleanmail. Her vil du se alle epostmeldinger som er satt i karantene, og du kan selv velge om du vil frigjøre meldingen fra karantene og plassere i din vanlige innboks, eller la den blir værende.
Cleanmail sender ut karantenerapport kl. 9:00 og 17:00 hver dag. Dersom Cleanmail har oppdaget en ny e-post med høy spamscore eller som du har laget svarteliste-regler på, vil du få denne e-posten. Det går ikke an å stille inn på intervallet på hvor ofte man skal motta disse e-postene.
Hva kan jeg gjøre med karantenerapporten?
- Se oversikt - logger deg inn i Cleanmail-tjenesten.
- Se melding i karantene - åpner e-posten som er satt i karantene på en trygg måte, og gir deg dermed mer informasjon som hjelper deg å bestemme hvordan denne skal administreres.
- Godkjenn avsender - du kan hviteliste en avsender, enten en konkret e-postadresse eller hele domenet.
- Blokker avsender - du kan svarteliste en avsender, enten en konkret e-postadresse eller hele domenet.
- Frigjøre e-post - du kan frigjøre e-poster som du vet at kommer fra sikre avsendere.
Godkjenne avsender
Når du trykker på «Godkjenn avsender» i karantenerapporten, blir du tatt videre til et nytt vindu som inneholder noe valg og tekstbokser du kan fylle ut med ønsket informasjon.
Avsender: Her velger du enten e-postadressen eller hele domenet ved hjelp av en dropdown-meny. Dette er avsender som ligger i «Return Path» i meldingskilden.
SPF-control: Kun tilgjengelig når du trykker på «Godkjenn avsender». Dette vil aktivere en SPF-sjekk for hver gang du mottar en e-post fra avsender. Dersom e-posten har gyldig SPF, vil du motta e-posten som normalt.
Description: = Beskrivelse. Dette feltet er tilgjengelig hvis du ønsker å skrive et lite notat på hvorfor du blokkerer eller godkjenner avsender.
Sluttdato: Dette er utløpsdatoen for når du ønsker at blokkeringen eller godkjenningen skal utløpe. Det er valgfritt å legge inn sluttdato, så denne kan også stå tom når du trykker på «Lagre» hvis du ønsker at endringen skal være varig.
Blokkere avsender
Når du trykker på «Blokker avsender» i karantenerapporten, blir du tatt videre til et nytt vindu som inneholder noe valg og tekstbokser du kan fylle ut med ønsket informasjon.
Avsender: Her velger du enten e-postadressen eller hele domenet ved hjelp av dropdown. Dette er avsender som ligger i «Return Path» i meldingskilden.
Description: = Beskrivelse. Dette feltet er tilgjengelig hvis du ønsker å skrive et lite notat på hvorfor du blokkerer eller godkjenner avsender.
Sluttdato: Dette er utløpsdatoen for når du ønsker at blokkeringen eller godkjenningen skal utløpe. Det er valgfritt å legge inn sluttdato, så denne kan også stå tom når du trykker på «Lagre» hvis du ønsker at endringen skal være varig.
Du vil fra nå av ikke motta e-post fra avsenderen så lenge blokkeringen / svartlistingen ligger inne. For å fjerne eller endre blokkeringen, kan du logge inn i Cleanmail og sjekke «Regler for filtrering»
Frigjøre e-post
For å frigjøre en enkelt e-post, åpner du e-posten du ønsker å frigi, og trykker på knappen for «Frigjør e-posten» som står mellom «Godkjenn avsender» og «Ikke Spam».
Om du ønsker å frigjøre flere e-post fra karantene, kan du gjøre følgende:
Huk av boksene på venstre siden av e-postene du ønsker å frigjøre. Du vil få opp et blått banner og på høyre side av banneret, er det tre prikker som du trykker på. Trykk på «Frigjør» som vist på bildet nedenfor. Når det er gjort vil du få opp en grønn boks som informerer deg om at X antall e-poster er frigjort.
Inntil 60 dager. Dersom du ikke frigir e-posten i løpet av 60 dager så vil Cleanmail automatisk slette den, og det er da ikke mulig å gjenopprette den igjen.
Karantene
«Karantene» gir deg den fulle oversikten over e-poster som er sendt til deg, men satt i karantene. E-postene ligger i karantene i 60 dager før de slettes for godt. Det er dermed ikke mulig å gjenopprette e-postene. For at du ikke skal miste e-poster, kan du frigjøre dem slik at den/de blir sendt til din innboks. Skjermbildet nedenfor viser hvordan karantenen normalt ser ut når du er logget inn i Cleanmail (her er det filtrert på en periode på bare et døgn).
Datovelger
For å endre perioden på datovelgeren gjør du følgende:
- Klikk på datoen.
- Velg fra og til dato for perioden du ønsker å sjekke.
- Trykk utenfor dato-vindu.
- Trykk på «Søk».
Du får da en oversikt over alle e-poster som er satt i karantene i den perioden du velger.
Bruk gjerne pilene på begge sider av datovelgeren for å gå til forrige eller neste periode.
Søkefelt
Ved siden av «Søk» knappen, er det en dropdown-meny hvor du velger hva du skal søke etter. Som vist på skjermbildet nedenfor, kan du velge mellom «Avsender», «Mottaker» og «Emne».
Kolonner
Disse kolonnene samler e-postene som passer under hver enkelt kolonne. For eksempel hvis du har frigjort en e-post, vil den havne under «Released». Av disse kolonnene er det kun «Alle», «Released», «Spam» og «Ikke spam» som kan være nyttig å benytte.
Alle-kolonnen
Under fanen «Alle» får du oversikt over alle e-poster som er satt i karantene.
Released-kolonnen
«Released» betyr «frigjort», og gir deg oversikt over e-poster som er satt i karantene, men som du har frigjort og sendt til din innboks eller en annen mappe dersom du har satt opp et filter i Webmail (mail.altibox.no) eller en annen e-postklient (Outlook, Google, Thunderbird, osv.).
Disse e-postene vil også ha symbolet ved seg: . Dersom du benytter en PC og bruker musepekeren for å holde over dette symbolet, vil du se tidspunktet e-posten ble frigjort.
Spam-kolonnen
«Spam» gir deg oversikt over e-post som er satt i karantene fordi Cleanmail har markert de som spam. Dersom du er nysgjerrig på hvorfor en e-post er markert som spam, kan du se over spam-rapporten når du trykker deg inn på den enkelte e-posten i karantene.
Ikke spam-kolonnoen
«Ikke spam» gir deg oversikt over e-post som du har markert som ikke-spam – altså e-post du mener er feilaktig satt i karantene. E-post som du har markert som «ikke spam» vil ha dette symbolet ved seg: . Dersom du benytter en PC og bruker musepekeren for å holde over dette symbolet, vil du se tidspunktet e-posten ble markert som «ikke spam».
Regler for filtrering
Ved å trykke deg inn på «Regler for filtrering», får du oversikt over e-postadresser og domener du har svartlistet eller hvitlistet. Her har du mulighet til å legge til nye filter, eller endre på dine eksisterende filtre.
Sortering av filter
Det kan sortere filtrene dine etter ulike ting: «handling» (svartlistet eller hvitlistet), avsender, dato (opprettet) eller utløpsdato. Dersom du har flere filter spedd ut på flere sider, kan det være nyttig å sortere.
Visning av rader
Hvis du har satt opp flere filter enn det vises, kan du endre antall rader med filter per side. Du kan ha opp til 500 rader per side. Om du ønsker å gå til neste side, trykk på «Neste» knappen på siden. Dersom du ønsker å gå en side tilbake, kan du trykke på «Forrige» som er på motsatt side.
Legg til nytt filter
Dersom du har en avsender du ønsker å godkjenne (hvitliste) eller blokkere (svartliste), kan du legge til et filter manuelt i Cleanmail under «Regler for filtrering».
- For å legge til nytt filter, trykker du på «Legg til» oppe i venstre hjørne.
- Hvis du skal hvitliste / godkjenne en avsender, velg «til tillatelsesliste».
- Hvis du skal svartliste / blokkere en avsender, velg «til blokkliste».
Du vil få opp et nytt vindu hvor du kan fylle ut mer informasjon.
- Avsender: Her velger du enten e-postadressen eller hele domenet ved hjelp av dropdown. Dette er avsender som ligger i «Return Path» i meldingskilden.
- Description: = Beskrivelse. Dette feltet er tilgjengelig hvis du ønsker å skrive et lite notat på hvorfor du blokkerer eller godkjenner avsender.
- Sluttdato: Dette er utløpsdatoen for når du ønsker at blokkeringen eller godkjenningen skal utløpe. Det er valgfritt å legge inn sluttdato, så denne kan også stå tom når du trykker på «Lagre» hvis du ønsker at endringen skal være varig.
- SPF-control: Kun tilgjengelig når du trykker på «Godkjenn avsender». Dette vil aktivere en SPF-sjekk for hver gang du mottar en e-post fra avsender. Dersom e-posten har gyldig SPF, vil du motta e-posten som normalt.
Endre filter
Dersom du er så uheldig og velger feil mellom «svartliste» / «hvitliste», har en skrivefeil i avsenders e-postadresse / domene, eller lignende, kan du enkelt rette opp i dette igjen. Du trenger bare å klikke på blyanten ved filteret så kommer du til redigeringsmodus, som vist på bildet nedenfor.
Slett filter
Det går an å slette en eller flere filter av gangen ved å markere de du ønsker å slette. Dersom du ønsker å slette alle, huker du av boksen som er helt på toppen. Dersom det er flere rader til sammen enn det er visninger per side, kan du trykke på «Vis alle elementene i listen» som vist nedenfor.